NPSEO
AKTUALNOŚCI
Zmiany dotyczące wymagań państwa wobec szkól i placówek.

Od 1 września obowiązuje nas nowe rozporzadzenie w sprawie wymagań wobec szkól i placówek. 

Zapraszamy wszystkich nauczycieli badaczy do wnikliwej lektury rozporzadzenia, rozmowy z innymi nauczycielami na temat nowego brzmienia wymagań i pomysłów na temat ich realizacji.Zwróćcie szczególną uwagę na wymaganie 5 i 6 - tam różnice są najwieksze.

Rozporządzenie

Uzasadnienie

więcej tutaj

MATERIAŁY DO POBRANIA
DO POCZYTANIA
Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy
Charakterystyka wymagania - Poziom D:
Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy.
Charakterystyka wymagania - Poziom B:
Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców.
Uzasadnienie istoty wymagania
Próbując upowszechniać wartości i filozofie edukacyjne zdefiniowane w wymaganiach, poprosiliśmy ekspertów w danych dziedzinach o wyrażenie opinii na ich temat. Poniżej prezentujemy tekst dr Danuty Elsner na temat wymagania "Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy".
Koncepcja jest ogólnym planem działania, czyli takim, który nie zawiera szczegółów, ale generalnie określa kierunki pracy lub rozwoju (wizję, priorytety) oraz powiązane z nimi cele i zadania. To z pozoru proste pojęcie...
więcej można przeczytać tutaj

Prowadzenie procesu edukacyjnego, jako działania celowego szkoły (lub placówki) wymaga przyjęci awstępnych założeń, określenia celów i wyznaczenia sposobów ich realizacji. W najbardziej ogólnej formie można je określić, jako koncepcję pracy. Składa ją się na nią początkowe założenia dotyczące prawideł rozwoju człowieka (dziecka), wynikających z nich celów edukacji oraz kierunków działań podejmowanych przez szkołę, aby te cele osiągnąć. W procesie edukacyjnym istotne jest, aby podstawow elementy koncepcji były podzielane przez nauczycieli, którzy go realizują. Z tego powodu ważną rolę odgrywa dyskusja i uzgadnianie przez radę pedagogiczną wizji (koncepcji) realizowanej wspólnie pracy. Wymaganie to próbuje wzmocnić działania opierające się naprzemyślanej strategii, współpracy w grupie refleksyjnych profesjonalistów i zachęca do zrywania z tradycją działania nawykowego powtarzania schematów.

Jakub Kołodziejczyk
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty”

Koncepcja jest kluczowym, fundamentalnym zagadnieniem w pracy szkoły, jak zresztą w każdym działaniu mamy określone cele, tak w działaniu szkoły jej cele konkretyzują się w formie koncepcji. Uwspólnienie pojęcia "koncepcja" oznacza zatem:
  • odniesienie się do podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego,
  • skonkretyzowanie wymagań stawianych uczniom danej szkoły na miarę ich możliwości,
  • skonkretyzowanie zadań wykonawczych dla nauczycieli, wychowawców, kierownictwa, rodziców i innych niezbędnych podmiotów współprzyczyniających się do osiągania przez uczniów ustalonych w koncepcji standardów edukacyjnych,
  • uwzględnienie innych treści edukacyjnych, nie wynikających wprost z podstaw programowych, np. z pracy z patronem szkoły i innych tradycji edukacyjnego działania danej szkoły.
Stefan Wlazło - fragment artykułu „Pojmowanie koncepcji- propozycja”
więcej na stronie www.pws.dsw.edu.pl

Analiza wyników ewaluacji wymagania
strona główna | powrót
OGŁOSZENIA

Rekrutacja na szkolenie "Nauczyciel badacz"

Rejestracja nauczycieli, którzy chcą uczestniczyć w szkoleniu "Nauczyciel badacz".

więcej tutaj

NEWSLETTER

wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie i wykorzystywanie moich danych, teraz i w przyszłości, zgodnie z polskim prawem, a w szczególności z Ustawą o ochronie danych osobowych
KALENDARZ WYDARZEŃ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego III Priorytet Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działanie 3.1