Od 1 września obowiązuje nas nowe rozporzadzenie w sprawie wymagań wobec szkól i placówek.
Zapraszamy wszystkich nauczycieli badaczy do wnikliwej lektury rozporzadzenia, rozmowy z innymi nauczycielami na temat nowego brzmienia wymagań i pomysłów na temat ich realizacji.Zwróćcie szczególną uwagę na wymaganie 5 i 6 - tam różnice są najwieksze.
więcej tutaj
Projektowanie badania w działaniu
Krok 1 Przedmiot badania
- Jak obecnie wygląda sytuacja, którą chcę zmienić?
Moi uczniowie mają trudności w skupieniu uwagi na zajęciach ( klasa II szkoły podstawowej) Zmiana jest możliwa i zależy ode mnie w pełni lub w jakiejś mierze. |
Krok 2 Cel zmiany
- Co chcę zmienić/ poprawić w mojej pracy z uczniami, aby lepiej ich wspierać w procesie uczenia się?
- Czego (jakich zmian/rezultatów) oczekuję?
- Jak chcę, by wyglądała sytuacja po zmianie?
Uczniowie skupiają uwagę na istotnych zagadnieniach lekcji. Uczniowie uważnie słuchają wypowiedzi kolegów i koleżanek. Uczniowie uważnie słuchają moich wypowiedzi i poleceń. |
• Co przeszkodziło w osiągnięciu zmiany w przeszłości?
Nie wiedziałam i nie wiem, co rozprasza uczniów. Wydawało mi się, że przyczyną jest to, że uczniowie na stolikach mają wiele przedmiotów (piórnik, notesy, kolorowe długopisy), które rozpraszają ich uwagę. Jednak usunięcie przedmiotów ze stolików nie zmieniło sytuacji. Potem doszłam do wniosku, że uczniowie siedzą zbyt blisko siebie, bo klasa jest za mała. Przyjęłam, że nic na to nie poradzę i przestałam zajmować się tym zagadnieniem. |
Krok 3 - Pytania badawcze/ kluczowe
1. Czego muszę się dowiedzieć, żeby osiągnąć swój cel?
a. Co rozprasza uwagę uczniów? b. Jakie metody pracy ułatwiają skupienie uwagi moich uczniów? c. Co motywuje moich uczniów do uważnej pracy na zajęciach? |
Krok 4 – dobór źródeł i metod badawczych
• Kogo, jakich grup dotyczy zmiana, którą chcę osiągnąć? Kogo, jakich grup dotyczy problem/ działania, który/e chcę zdiagnozować?
Zmiana dotyczy uczniów, mnie i nauczyciela uczącego w tej klasie. |
• W jaki sposób będę zbierać informacje?
Pytania badawcze |
Co obserwuję |
Kogo pytam? Jak? |
Kogo pytam? Jak? |
Kogo pytam? Jak? |
Co rozprasza uwagę uczniów? |
Obserwacja wspierająca: innych nauczyciel obserwuje moją lekcję |
Nauczyciela obserwującego zajęcia. Rozmowa po obserwowanej lekcji |
Uczniów – proszę ich o zrobienie pola siłowego |
Rodzice – pole siłowe |
Jakie metody pracy ułatwiają skupienie uwagi? |
Obserwacja wspierająca: innych nauczyciel obserwuje moją lekcję |
Nauczyciela obserwującego zajęcia. Rozmowa po obserwowanej lekcji |
Uczniów – proszę ich o zrobienie pola siłowego |
Rodzice – pole siłowe |
Co motywuje uczniów do uważnej pracy na zajęciach? |
|
|
Uczniów – proszę ich o napisanie listu do siebie |
Rodzice – wywiady |
Rekrutacja na szkolenie "Nauczyciel badacz"
Rejestracja nauczycieli, którzy chcą uczestniczyć w szkoleniu "Nauczyciel badacz".więcej tutaj